Buiten de gebaande paden

28.03.2014 (rubriek Nieuws). Door .

Waarom blijft een verhaal van de één wel bij je hangen en dat van een ander niet? Waarom blijft een verhaal van een uur je boeien en haak je bij het andere verhaal na vijf minuten af? Een avondje luisteren naar de verhalen van de bovenmeester van de popmuziek, Leo Blokhuis, over muzikanten die buiten de gebaande paden treden maakt veel duidelijk. De ingrediënten om je geen moment te vervelen zijn zonder twijfel: verhalen waarin de liefde voor muziek door klinkt, rare weetjes over vaak onbekende maar briljante muzikanten en passie om anderen te laten delen in wat jij hebt ontdekt. Voeg daar een handvol muzikanten aan toe die je rechtstreeks in je hart raken en je wil niet meer naar huis. Het concept is in al zijn eenvoud ijzersterk. Jarenlang speurwerk samengebald in een paar pakkende anekdotes. Verteld door iemand waar de passie voor zijn vak vanaf knalt zonder opsmuk of ego. Die pas rust als zijn publiek wordt geraakt en thuis gekomen die ene naam of dat ene onbekende bandje toch even gaat google’en. De bovenmeester had het over muzikanten die buiten gebaande paden treden. En vaak genoegen moeten nemen met de anonimiteit omdat de radio hun muziek niet draait. Maar zonder het te weten treedt Blokhuis zelf buiten gebaande paden met de manier waarop hij werkt. Geen voorspelbare, zoveel-in-een-dozijn one man show. Maar oorspronkelijkheid, puurheid en passie. Is dat niet waar het altijd om zou moeten gaan? Bij jezelf blijven, je geen zorgen maken wat een ander vindt van die puist op je voorhoofd, die misstap in je loopbaan of andere gebreken. Maar gewoon een paar anekdotes vertellen over wie je bent, waar je goed en ook helemaal niet goed in bent en wat je echt heel graag doet. Dat is genoeg om je te onderscheiden van al die anderen die doen alsof, plichtmatig opsommen wat ze kunnen en desnoods smeken om die baan.

Een reactie op Buiten de gebaande paden

  1. op 03-04-2014 om 13:28: Tom Gordijn  heeft gereageerd 

    Een verhaal goed vertellen is een kunst op zich. Beschikken over de inhoudelijke kennis is pas het begin, daarna start het echte werk: wat is een invalshoek die mensen aanspreekt en die ze belangstellend maakt naar het verdere verloop? Ga van klein, van het betekenisvolle detail, naar het grotere verband. Maar vooral: verplaats je in de luisteraar cq lezer en in wat hem boeit. En tot slot: een goed verhaal ontstaat door de kunst van het weglaten, compact vertellen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *